Klein is fijn, zeker als de crisis aan de deur klopt en de brandstofprijzen op
en neer stuiteren. Dus blijven de stadstractoren in de showroom en vliegen
de Smarts, gemaakt door Mercedes Benz, de deur uit.
Smartverkopen stijgen tegen trend in
De verkoop van de kleine, zuinige stadsauto steeg in de Verenigde Staten 82
procent in de eerste maanden van 2009. Vorig jaar reden er 1700 nieuwe
Smarts rond deze tijd, nu zijn dat er ruim 3000. De verkoop van de Hummer
daalde ondertussen in 2008 met een record van 51 procent.
Ook in Nederland is de Smart één van de zeldzame stijgers op de lijsten
van autoverkoop. Maar ook hier zijn de aantallen klein: 266 dit jaar
tegenover 182 vorig jaar. Procentueel een stijging van 46 procent, maar in
praktijk een druppel op de gloeiende plaat. Toch zijn is Mercedes Benz trots
op zijn kleintje.
Groen en duurzaam wagentje
"De Smart doet het hartstikke goed in de VS", zegt Tommy Vos van Mercedes.
"Dat is de redding geweest. Of, de extra push die het nodig had." Volgens
hem is het niet alleen vanwege de lage prijs of het zuinige rijden, maar ook
omdat de auto 95 procent recyclebaar is.
De 25.000 Smart Fortwo’s die dit jaar naar de VS worden geïmporteerd, waren in
januari al uitverkocht, schreef de
Telegraaf. Verrassend genoeg profiteert de Mini, gemaakt door BMW, niet
van de mentaliteitsverandering. De verkoop van Mini nam in de VS de eerste
maanden van 2009 met 16 procent af.
Smart verweesd in showroom
Tegelijkertijd zijn er ook andere geluiden uit de VS. Daar kun je via internet
een aan jouw smaak aangepaste Smart bestellen. Maar de recent bestelde
Smarts worden lang niet allemaal opgehaald, schrijft Tampa
Bay Online. Toch zijn de importeur en dealer optimistisch gestemd.
Aanhouder wint
De Smart heeft veel te lijden gehad van slechte publiciteit, zowel in
Nederland als in de VS.
"Het is een easy target", zegt Vos. "Mensen vinden er snel wat
van." Maar nu blijkt dat de aanhouder wint.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl